Blog – quinoa

Wysokobiałkowe, bezglutenowe pożywienie

Wysokobiałkowe, bezglutenowe pożywienie

• Komosa ryżowa pomaga schudnąć: komosa ryżowa ma niski indeks glikemiczny. Oznacza to, że węglowodany w komosy ryżowej to głównie polisacharydy (wiele cukrów). Nasz organizm potrzebuje dużo czasu, aby je rozbić i przetworzyć. Zostajemy dłużej pełni. Quinoa dobrze nadaje się dla diabetyków. Ponieważ ze względu na swój skład obniża poziom cukru we krwi

Bezglutenowa komosa ryżowa to „kultowe ziarno” naszych czasów. Superfood jest również znany jako złoto Inków, ponieważ jest niezwykle zdrowy! Pokarm bogaty w białko pomaga schudnąć, utrzymuje młodość i zapobiega wielu różnym chorobom.

Quinoa to pseudoziarno

Quinoa (wymawiane jako „kinwa”) należy do rodziny gęsiowatych. Pod względem botanicznym quinoa jest spokrewniona ze szpinakiem i burakami. Nie jest to więc podobnie jak zboża, jedna ze słodkich traw. Podobnie jak amarantus i kasza gryczana, komosa ryżowa jest jednym z pseudoziarnistych. To powiedziawszy, komosa ryżowa nie jest ziarnem, ale nasiona rośliny są używane jak ziarno. Wysoka zawartość białka i minerałów, takich jak magnez i żelazo, sprawia, że komosa ryżowa jest pożywieniem wysokiej jakości.

Domem komosy ryżowej jest Ameryka Południowa. Ta solidna roślina jest obecnie uprawiana głównie w Boliwii, Peru i Ekwadorze. W dolinach andyjskich roślina osiągająca wysokość od 50 do 200 cm rośnie w optymalnych warunkach. Łodyga rośnie pionowo i jest rozgałęziona. Zielone liście mają kształt rombu i ząbkowane brzegi. Kwiatostan znajduje się na szczycie łodygi i składa się z kilku częściowych kwiatostanów. Z kwiatów wyrastają orzechowe owoce o wielkości około 2 mm.

Podobnie jak amarant, komosa ryżowa ma bardzo długą tradycję, która sięga czasów Inków. Był to jeden z głównych pokarmów ludu Inków i był tak cenny, że był również używany do rytuałów. Dlatego podczas podbojów portugalskich i hiszpańskich komosa ryżowa i amarant zostały zakazane jako „niechrześcijańskie”.

W rezultacie komosa ryżowa stała się w dużej mierze nieznana jako pożywienie. Dopiero w XX wieku zyskała nowe znaczenie na rynku spożywczym.

Składniki komosy ryżowej

Bogate w białko lody Inca zawierają dużo minerałów. Udział magnezu i żelaza jest wyższy niż w zbożach. Nasiona zawierają witaminę B i wiele nienasyconych kwasów tłuszczowych. Ponadto komosa ryżowa nie zawiera glutenu i dlatego jest pożywną alternatywą dla osób z nietolerancją glutenu lub celiakią.

W poniższym zestawieniu znajdziesz informacje dotyczące składu komosy ryżowej na podstawie 100 g porcji jadalnej. Należy jednak pamiętać, że dokładne wartości odżywcze komosy ryżowej zależą od warunków środowiskowych i technik uprawy.

Składniki Porcja / 100 g:

  • węglowodany 58,5 g
  • Białka 13,8 g
  • tłuszcz 5,0 g
  • woda 12,7 g.

Minerały:

  • Wapń 80 mg
  • żelazo 8 mg
  • potas 805 mg
  • magnez 275 mg
  • sód 10 mg
  • fosfor 330 mg
  • cynk 2,5 mg.

Witaminy:

  • Witamina B 1 (tiamina) 170 µg
  • Witamina B 3 (niacyna) 450 µg
  • Witamina B 9 (kwas foliowy) 50 µg
  • witamina C 4 mg
  • Witamina E. 0,1 mg
  • 100 g = 1434 kJ (343 kcal).

Proso andyjskie jest bogate w błonnik. Nie dostarczają nam energii, ale pomagają nam w trawieniu i zapewniają, że pozostaniemy najedzeni przez długi czas.