Blog – quinoa

Czym jest quinoa?

Quinoa z www.bee.pl to inaczej komosa ryżowa. Wykazuje ona niezwykle właściwości odżywcze oraz także zdrowotne. Komosa ryżowa to bardzo bogate źródło pełnowartościowego białka, wielu witamin, składników mineralnych oraz także zdrowych kwasów tłuszczowych. Ma także antyoksydacyjne właściwości oraz do tego potencjalne antynowotworowe działanie. Sprawdźmy jeszcze jakie właściwości ma quinoa oraz jakie znalazła sobie zastosowanie.

Źródło białka pełnowartościowego

Komosa ryżowa poza nazwą quinoa jest także nazywana ryżej peruwiańskim. Jest to pseudozboże, a więc roślina, która wytwarza bardzo bogate w skrobię nasiona, lecz nie jest w rzeczywistości zbożem. Jej wartości odżywcze oraz właściwości od wieku cenione są w Ameryce Południowej, skąd ona pochodzi. Komosa ryżowa jest tak nawet nazywana zbożem świętym Inków. Możemy także spotkać się z określeniem matki zbóż.

Wcale nas nie dziwi to, że quinoa jest pełnowartościowym źródłem białka, zdrowych tłuszczowych kwasów, wielu witamin, jak i także wielu składników mineralnych. Zawiera do tego saponiny. Dzięki nim może wykazywać przeciwalergiczne działania, przeciwzapalne, przeciwwirusowe, przeciwgrzybicze oraz także immunostymulujące.

Białko komosy ryżowej jako jedno z białek roślinnych nielicznych zawiera wszelkie egzogenne aminokwasy, a więc takie, które nie są syntetyzowane w naszym organizmie i muszą być dostarczane razem z pożywieniem. Zboża tradycyjne są jednak ubogie w te właśnie aminokwasy. Dodatkowo także zawartość białka w komosie ryżowej jest niesamowicie wysoka.

Zapobieganie nowotworom


Musimy także wspomnieć o tym, że komosa ma działanie potencjalne antynowotworowe. Przekonują nas o tym naukowcy poprzez wyniki wykonywanych przez nich badań. Bardzo dużą pracę wykonali tutaj naukowcy z Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Z badań tych wynika, że wyciągi z kiełków, nasion oraz także liści komosy ryżowej hamują wyraźnie proliferację komórek raka prostaty szczurzej, a także mocno ograniczają ich komunikację międzykomórkową przy pośrednictwie szczelinowych złącz oraz także migracyjna aktywność in vitro.

Jak widać warto komosę ryżową włączyć do naszej codziennej diety. Z dostępnością do składnika, którym jest komosa ryżowa nie będziemy mieli kompletnie żądnego problemu. Co jak co, ale tego możemy być akurat pewni. Komosę ryżową znajdziemy w każdym sklepie i na dostępność nie ma co narzekać. Co więcej nie jest to składnik drogi. Wiemy o tym doskonale.

 

Wysokobiałkowe, bezglutenowe pożywienie

Bezglutenowa komosa ryżowa to „kultowe ziarno” naszych czasów. Superfood jest również znany jako złoto Inków, ponieważ jest niezwykle zdrowy! Pokarm bogaty w białko pomaga schudnąć, utrzymuje młodość i zapobiega wielu różnym chorobom.

Quinoa to pseudoziarno

Quinoa (wymawiane jako „kinwa”) należy do rodziny gęsiowatych. Pod względem botanicznym quinoa jest spokrewniona ze szpinakiem i burakami. Nie jest to więc podobnie jak zboża, jedna ze słodkich traw. Podobnie jak amarantus i kasza gryczana, komosa ryżowa jest jednym z pseudoziarnistych. To powiedziawszy, komosa ryżowa nie jest ziarnem, ale nasiona rośliny są używane jak ziarno. Wysoka zawartość białka i minerałów, takich jak magnez i żelazo, sprawia, że komosa ryżowa jest pożywieniem wysokiej jakości.

Domem komosy ryżowej jest Ameryka Południowa. Ta solidna roślina jest obecnie uprawiana głównie w Boliwii, Peru i Ekwadorze. W dolinach andyjskich roślina osiągająca wysokość od 50 do 200 cm rośnie w optymalnych warunkach. Łodyga rośnie pionowo i jest rozgałęziona. Zielone liście mają kształt rombu i ząbkowane brzegi. Kwiatostan znajduje się na szczycie łodygi i składa się z kilku częściowych kwiatostanów. Z kwiatów wyrastają orzechowe owoce o wielkości około 2 mm.

Podobnie jak amarant, komosa ryżowa ma bardzo długą tradycję, która sięga czasów Inków. Był to jeden z głównych pokarmów ludu Inków i był tak cenny, że był również używany do rytuałów. Dlatego podczas podbojów portugalskich i hiszpańskich komosa ryżowa i amarant zostały zakazane jako „niechrześcijańskie”.

W rezultacie komosa ryżowa stała się w dużej mierze nieznana jako pożywienie. Dopiero w XX wieku zyskała nowe znaczenie na rynku spożywczym.

Składniki komosy ryżowej

Bogate w białko lody Inca zawierają dużo minerałów. Udział magnezu i żelaza jest wyższy niż w zbożach. Nasiona zawierają witaminę B i wiele nienasyconych kwasów tłuszczowych. Ponadto komosa ryżowa nie zawiera glutenu i dlatego jest pożywną alternatywą dla osób z nietolerancją glutenu lub celiakią.

W poniższym zestawieniu znajdziesz informacje dotyczące składu komosy ryżowej na podstawie 100 g porcji jadalnej. Należy jednak pamiętać, że dokładne wartości odżywcze komosy ryżowej zależą od warunków środowiskowych i technik uprawy.

Składniki Porcja / 100 g:

  • węglowodany 58,5 g
  • Białka 13,8 g
  • tłuszcz 5,0 g
  • woda 12,7 g.

Minerały:

  • Wapń 80 mg
  • żelazo 8 mg
  • potas 805 mg
  • magnez 275 mg
  • sód 10 mg
  • fosfor 330 mg
  • cynk 2,5 mg.

Witaminy:

  • Witamina B 1 (tiamina) 170 µg
  • Witamina B 3 (niacyna) 450 µg
  • Witamina B 9 (kwas foliowy) 50 µg
  • witamina C 4 mg
  • Witamina E. 0,1 mg
  • 100 g = 1434 kJ (343 kcal).

Proso andyjskie jest bogate w błonnik. Nie dostarczają nam energii, ale pomagają nam w trawieniu i zapewniają, że pozostaniemy najedzeni przez długi czas.

 

 

Quinoa – wpływ komosy ryżowej na organizm

Mówi się, że zdrowe pożywienie ma wiele pozytywnych skutków:

  • Komosa ryżowa pomaga schudnąć: komosa ryżowa ma niski indeks glikemiczny. Oznacza to, że węglowodany w komosy ryżowej to głównie polisacharydy (wiele cukrów). Nasz organizm potrzebuje dużo czasu, aby je rozbić i przetworzyć. Zostajemy dłużej pełni. Quinoa (https://www.bee.pl/9219-quinoa-komosa-ryzowa) dobrze nadaje się dla diabetyków. Ponieważ ze względu na swój skład obniża poziom cukru we krwi.
  • Komosa ryżowa jest dobra dla zdrowia jelit: ponieważ Perureis jest bogaty w błonnik, pęcznieje w żołądku i zapewnia, że mięśnie zaczynają się poruszać. Bakterie jelitowe wykorzystują błonnik jako pokarm. Tworzy się zdrowa flora jelitowa, a szkodliwe grzyby jelitowe nie mają szans.
  • Quinoa tworzy pozytywny nastrój: andyjskie proso zawiera substancje potrzebne naszemu organizmowi do produkcji serotoniny, hormonu szczęścia. Lód Inków zawiera również tryptofan. Jeśli naszemu organizmowi brakuje tego niezbędnego aminokwasu, dochodzi do ataków migreny, wahań nastroju, lęku, depresji i zaburzeń odżywiania. Dlatego mówi się, że superfood usuwa depresję, tworzy pozytywny nastrój i równowagę.
  • Quinoa pomaga w migrenach: Oprócz tryptofanu magnez pomaga również w migrenach. Jest bogaty w perureis i zapobiega zwężaniu się naczyń krwionośnych.
  • Komosa ryżowa wzmacnia nasz układ odpornościowy: komosa ryżowa zawiera bardzo dużo witaminy C wzmacniającej odporność. Wysoka zawartość miedzi i manganu aktywuje enzymy chroniące czerwone krwinki przed wolnymi rodnikami.
  • Quinoa zapobiega rakowi: mówi się, że flawonoidy zawarte w pseudoziarnie są dobre w walce z rakiem. Lizyna zawarta w komosie ryżowej pomaga również w walce z rakiem. Zapewnia wolniejsze rozprzestrzenianie się komórek rakowych.

Quinoa jako pokarm

W Europie nasiona komosy ryżowej są teraz dostępne w sklepach ze zdrową żywnością, sklepach ze zdrową żywnością lub w asortymencie dużych sieci drogeryjnych. Drobne nasiona można przygotować jako przystawkę. Do tego są gotowane jak ryż. Ziarna quinoa nadają się również jako dodatek do musli, pasztecików, zup i sałatek.

Z komosy ryżowej można zrobić nawet piwo bezglutenowe.

Podczas spożywania nasion komosy ryżowej należy wypić taką ilość, aby komosa ryżowa mogła naprawdę puchnąć. Ze względu na wysoką zawartość witaminy B komosa ryżowa jest również często stosowana jako suplement diety.

Quinoa jako kosmetyk

Ekstrakty z komosy ryżowej są używane w różnych kosmetykach. Znajdziesz go w:

  • Lakiery do włosów
  • Szampony i odżywki do włosów
  • Produkty do pielęgnacji twarzy
  • Kremy do ciała
  • Mydło.

Białko zawarte w komosie ryżowej jest używane w lakierach do włosów w celu utrwalenia fryzury. W szamponach i odżywkach pseudoziarnistość odpowiada za objętość i połysk. W kremach do skóry wyciąg z komosy ryżowej ma działanie wzmacniające komórki i zapewnia zdrową i świeżą cerę.